BELAJAR MATEMATIK LEBIH MUDAH

Assalamualaikum..

Ramai pelajar jika ditanya mengenai subjek yang paling sukar, jawapannya adalah “Matematik” atau “Matematik Tambahan”.

Bagaimana caranya untuk mengubah persepsi mereka atau dengan kata lain macam mana nak belajar Matematik cara mudah? Sebenarnya tak pasti apa jawapan yang paling tepat, tapi apa yang pasti, terdapat pelbagai cara. Antaranya:

1. Ubah persepsi atau mind set yang mana menganggap Matematik itu susah atau killer subject. Persepsi begini timbul apabila kita mendengar luahan kata para senior terdahulu yang sengaja menakut-nakutkan kita. Abaikan sahaja mereka.

2. Sukakan Matematik. Bina minat dalam subjek ini. Kalau dah suka, memang semua jadi mudah🙂

3. Belajar dalam bahasa ibunda. Sebenarnya bahasa tak penting, yang penting penerangan yang jelas dan boleh difahami. Kalau penerangan guru dalam Bahasa Inggeris, tapi kita tak faham pun tak boleh jugak kan? Jadi lebih baik suruh guru kita guna bahasa yang kita sendiri mudah untuk faham.

4. Fokus semasa pembelajaran berlaku. Kemudian perlu juga untuk faham apa yang dipelajari. Kalau tak faham, jangan tangguh-tangguh, segera bertanya pada guru untuk penerangan yang lebih jelas.

5. Latihan setiap hari sekurang-kurangnya 3 soalan. Bak kata orang, “practice makes perfect“.

6. Ulangkaji selalu. Dah kalau buat soalan setahun sekali, mana nak faham kan? Rajin-rajinkan diri tengok nota, ulang latihan yang sama pun tak apa. Agak-agak tak faham cepat-cepat la tanya orang yang lebih faham contohnya kawan-kawan atau guru.

7. Hafal sifir. Master kan diri dalam operasi tambah, tolak, darab dan bahagi dengan baik. Ni hanya basic Matematik, ok!

YES, MATH IS EASY🙂

YES, MATH IS FUN🙂

48 comments on “BELAJAR MATEMATIK LEBIH MUDAH

  1. hidayah says:

    nak tanya leh??

  2. zarith helmey says:

    kakak,sye darjah 4 sye x reti nk buat la …..mcm ne yerk????😦

  3. zarith helmey says:

    bole akak tlong x ….:(

  4. adik, kalau x faham, boleh tanya kawan2 yg faham..kalau kawan2 pun x faham, tanyalah cikgu..insyaAllah cikgu adik akan tolong🙂 jangan mudah putus asa!

  5. solehah rahmah says:

    saya seorang murid yang paing emah matematik,sehingga saya mendapat markah paling teruk dalam kelas,2% sahaja markah matematik 2,matematik 1,saya dapat 14% sahaja,saya harap saya akan cemerlang dalam mata plajaran matematik

    • xpe dik..jgn mudah putus asa..perbanyakkan usaha ye dik! yakin boleh! akak doakan adik berjaya dan cemerlang dlm matematik dan subjek lain juga🙂

    • erni says:

      Kalo dkat dungun,jemput dtg tuisyen ngan cgu..0179856740..insyaallah da ramai y berjaya..home tuisyen pun ade

  6. sherd marcell says:

    Kak..thn ni sy mghdpi pmr…mcm mna sy nk sucess? Sy selalu sbk dgn kerja rumah….harap kakak bls d email sy….tq

  7. kayra says:

    Hai sherd marcell
    Maisara ismail
    Soleha rahmah
    Boleh bekenalan saya nur irdina binti salauddin🙂 =) ×÷+-

  8. ak alyn says:

    makaseh , akak sdh menaik kan semangat sya utk belajar math !

  9. nurmaisurah says:

    saye nak belajar jugak boleh

  10. NORAINI says:

    Saya Nak pandai maths sangat ~ii tolong bagi tips dengan lebih berkesan

    • tips sama je mcm yg akak tulis kat atas..tp yang paling penting ialah latihan..buat byk latihan..usaha, doa, dan tawakal..semoga berjaya dik!

      • najwa nelydia emma says:

        kalau dah buat tapi tak berkesan pun

      • lia says:

        kak saya nk tanye…saya form 3…susah saye nk study math dgn sains…macam mana ye kak?saya perlukan jawapan secepat mungkin sbb…sya dh nk exam pt3

  11. siti says:

    saya mahu menjadi pelajar yg pling pndai dlm math…………

  12. jiha says:

    saya minat matematik.saya nak sangat matematik saya lulus.

  13. alhamdulillah adik ada minat pd matematik..tetapkan matlamat yg tinggi..bukan setakat lulus je..katakan yg adik nk dpt A🙂 insyaAllah dik..akak doakan..semoga berjaya!

  14. najwa nelydia emma says:

    teruskan lah

  15. syhaddam says:

    kak saya nak periksa doakan saya berjaya

  16. sitisarah says:

    akak adik saya x pandai matematik

  17. Gesoft Admin says:

    Dapatkan perisian eLT-Math2, belajar matematik secara latihan tubi berdasarkan silibus Matematik 2 KSSR di
    http://gesoftcreative.blogspot.com/p/elt-math2.html

  18. che wan aida says:

    Asalamualaikum kak tahun ni saye upsr boleh tolong ajar kan..

  19. Effa says:

    Salam akak. Nk tanya hbis tu klau math buat 3soalan je dlm sehari tu bermaksud utk setiap tajuk math?

  20. najwan says:

    ajar saya math form2 ssh lah kak plzz

  21. budak says:

    formula utk form x der ke

  22. Noralina Arsad says:

    Assalam. Boleh tak saya ambil ilmu yang ada di sini untuk pelajar saya. Tqvm

  23. Nor Ashikin says:

    salam. saya ambil degree statistik dan ramai ckp math susah, tough, yg buat rasa down. tpi bila bukak blog ni, spirit tu dtg balik. sebenarnya semua bermula dari diri kita. kemampuan kita dengan org lain sangat berbeza. Allah tu maha adil🙂

  24. Nurul Kiasatina says:

    Saya x pandai MT,bagi saya mt ni susah..tahun ni nak pt3 dh..mmm

  25. Ahmad says:

    Alhamdulillah tips belajar matematik yang sgt berkesan..

  26. ain says:

    macam mna nak kuasai soalan kbat?

  27. Siti munirah says:

    Belajar pt 3 sains matematik sekolah menengga kebangsaan seri nilam

Leave a Reply

